Merk | Ferrari |
Type | 308 GTB Vetroresina |
Transmissie | Handgeschakeld |
KM Stand | 77.947 km |
Bouwjaar | 1976 |
Kenteken | 44-YD-04 |
Kleur | Grijs |
APK | 26 april 2024 |
Motor | 2926cc 8 cilinder |
Vermogen | 256 pk / 188 kw |
Brandstof | Benzine |
Gewicht | 1270 kg |
Opmerkingen |
|
Prijs | € 165.000,00 |
Ferrari 308 GTB Vetroresina VERKOCHT
De Ferrari 308 GTB Vetroresina is een echte klassieker – een waar collector’s item
Het betreft hier 1 van de slechts 712 geproduceerde Ferrari 308 GTB Vetroresina’s. De vetroresina is een lichtgewicht versie van de befaamde 308 serie waarbij gebruik is gemaakt van een fiberglass carroserrie ipv een stalen carrosserie. Vetroresina betekend fiberglass in het italiaans. Met uitzondering van de kofferklep –
deze is van aluminium.
Volgens velen de meest gewilde uitvoering met de zeldzame en geliefde Dry sump motor!
Onderhoudshistorie is aanwezig. Carrosserie zeer strak. Technisch zeer goed recent groot onderhoudsbeurt gehad – getande riemen en spanrollen zijn vervangen
Voorzien van het originele interieur met fraai patina. Zeer mooi en origineel exemplaar,
In 1975 werd de 308 GTB geïntroduceerd in Parijs. Net als zijn voorganger, de Dino 246 GT, ontworpen door Pininfarina. Er zijn daarom ook meerdere stijlelementen te vinden in de 308 GTB die afkomstig waren van de Dino 246 GT.
De 308 was een van Ferrari zijn meest bekende modellen. Zo bekend, dat hij in 2004 op de 5e plek belandde van de “Top sportwagens van de jaren 70”. Een klassieke sportwagen van Ferrari? Die heeft vast een V12, zou je dan kunnen denken. In tegenstelling, was deze uitgevoerd met een paar cilinders minder.
Namelijk een V8. Voor een sportwagen van Ferrari was een V12 gebruikelijk, maar er werd voor de verandering een andere draai aan gegeven. Dit begon bij zijn voorganger, de Dino. Mensen moesten bij de Dino er eerst erg aan wennen. Eerst beviel dit minder dan verwacht, maar de nakomer in vorm van de 308 GTB maakte dit allemaal weer goed. Op de markt presteerde hij erg goed. De 308 GTB was al kort na zijn eerste vertoning
erg populair geworden tussen de liefhebbers. Voor bijna 20 jaar lang is het Ferrari zijn best verkopende model geweest.
Een Vetroresina onderscheidt zich van een stalen model door:
– Achteruitrijlampen in de bumper in plaats van in de knipperlichten
– Op de A stijl zit een zwarte rand om de panelen te verbinden
– Het paneel tussen de achterlichten is recht en heeft geen uitsparing voor een kentekenplaat
– Heeft altijd een enkele uitlaat